Seuran historia

sjk-juniorit - pelaaja nurmella

Historia

Törnävän Pallo-55 ry eli TP-55, joka nykyään tunnetaan nimellä SJK-juniorit, perustettiin vuonna 1955. Perustamiskokous pidettiin 9.2.1955 seuran ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valitun Lennart Martinin asunnolla.

Perustavassa kokouksessa olivat ”Lennin” lisäksi paikalla Aarne Martin, Into Svahn, Antti Svahn, Mauri Saarto, Erkki Mannila, Jussi Tammilehto, Matti Ristimäki, Paavo Niemi, Reijo Perälä, Raimo Perälä, Rainer Tuomilehto, Kalervo Kivimäki, Markku Tuomisto, Matti Tuomisto ja Eero Martin, sekä Suomen Palloliiton Vaasan Piirin edustajan Anselm Anttila.

Alkuperäinen tarkoitus oli ollut keskustella mahdollisuudesta perustaa seura, mutta Anttilan havaittua nopeasti tilanteen ja nuorten miesten innostuksen, selitti hän, ettei mitään erillistä perustavaa kokousta enää tarvita. Niinpä seura päätettiin perustaa.

Pienimuotoiseksi ongelmaksi oli muodostua seuran nimi. Ehdotuksia olivat mm. Törnävän Palloveikot, Pruukin Pallo, Lennin Pallo ja jopa Östermyra Bollklubb. Mikään näistä ei saanut vakaata kannatusta, joten Anselm Anttila ehdotti nykyistä nimeä. Siihen malli haettiin vaasalaisen VP-52:n nimestä.

Törnävällä uuden seuran perustamista pidettiin aivan luonnollisena asiana, mutta ensireaktiot kauppalan muiden seurojen ja lehdistön keskuudessa olivat varauksellisia. TP-55:n, joten seuraa pitkään kutsuttiin, syntyminen koettiin hajottavana tekijänä. Silloin seuran perustamista pidettiin Seinäjoen jalkapallon nousua hidastavana tekijänä ja seuralle ennustettiin taloudellisia vaikeuksia. Arveltiin ihan ääneensä, ettei seura elä kuin 2-3 vuotta.

Noista ajoista on menty eteenpäin ja TP-Seinäjoki kasvoi vuosien saatossa kaupunginosaseurasta seinäjokelaisen jalkapalloilun ykkösseuraksi. Pitkään alasarjoissa pelanneen TP-Seinäjoen urheilullinen huippuhetki koettiin syksyllä 1996, kun edustusjoukkue nousi vuodeksi Veikkausliigaan.

TP-Seinäjoki tunnetaan erityisesti merkittävänä juniorikasvattajana.

Vuonna 2012 Törnävän Pallo-55 / TP-Seinäjoki muutti nimensä Seinäjoen Jalkapallokerho-juniorit ry:ksi ja käyttönimenä seurasta käytetään SJK-juniorit. Samalla muuttui seuran värit mustaksi, valkoiseksi ja kullaksi.

SJK-junioreilla on myös uusi oma logo.

Lähihistoriaa oranssi-mustien parissa

TP-Seinäjoen puheenjohtajana vuodesta 1983 toiminut Matti Tuomisto väistyi syrjään marraskuussa 2002. Tilalle tuli seuran varapuheenjohtajana ja junioripuolella pitkään ansiokkaasti toiminut Jukka Saarijärvi, joka on vasta neljäs puheenjohtaja TP:n 50-vuotisen historian aikana. Häntä ovat edeltäneet Tuomiston lisäksi seuran perustajajäsenet Lennart Martin ja Paavo Niemi.