Seuraväen esittelyä No 2 – Niku
Nimi: Tuomas NikupeteriMikä on roolisi seurassa/ikäluokassa: Valmennusosaamisen kehittäjäIkäsi: 35Syntymäpaikka: KemiPerhe: vaimo, kohta kaksi lasta, koira sekä farmari pihassa eli se tyypillinen suomalainen perheAmmatti: Valmennusosaamisen kehittäjä (kouluttaja)
Koulutus: Liikunnanohjaaja (amk), Kasvatustieteen maisteri, Ammatillinen opettaja, parhaillaan suoritan Suomen Palloliiton pilotoimaa, suoraan jalkapalloperheelle suunnattua valmennuksen erikoisammattitutkintoa (VEAT)
Urheilutausta: Jalkapalloa puoliammattimaisesti aikuisiässä, junnuna lisäksi jääkiekko ja jääpallo
Saavutukset: Minulla on melko vaatimattomat urheilusaavutukset.. aikuisten sarjoissa olen pelannut Miesten Kakkosta ja Ykköstä, jääpallossa juniorina Suomen Mestaruus.. =) Isoimmaksi saavutukseksi urheilussa lasken sen, että olen saanut tehtyä omasta rakkaasta urheiluharrastuksesta päätoimisen työn
Miten päädyit mukaan SJK-junioreiden toimintaan: Hakeuduin itse mukaan, kun muutin Seinäjoelle vuoden 2013 alussa. Olin ollut aiemmin nuorisovalmennuspäällikkönä FC Lynxissä (nyk. FC Santa Claus -juniorit) ja Santasport – Lapin Urheiluopistolla jalkapallon lajivalmentajana. Vuonna 2011 jätin tämän päätoimisen työn ja jatkoin opiskelujani yliopistolla. Samaan aikaa jatkoin kuitenkin FC Lynxin (Fortum) Tutorina.
Muuttaessani Seinäjoelle otin sitten yhteyttä silloiseen SJK-junioreiden Tutoriin (Juha Ahde), jonka olin tavannut Palloliiton järjestämissä koulutuksissa Eerikkilässä. Tämän kontaktin kautta sitten menin neuvottelemaan Kiviluoman Karin kanssa toimistolle ja päädyin lopulta melko vauhdikkaasti SJK-junnujen Tutoriksi sekä apuvalmentajaksi yhteen ikäluokkaan. Näissä tehtävissä toimin sitten hieman reilu 2,5v. 2015 vuoden lopussa SJK-juniorit hakivat talenttivalmentajaa ja tulin sitten valituksi tähän päätoimiseen paikkaan. Talenttivalmentajan roolissa olin sitten vuosien 2016-2018 välisenä aikana.
Viimeisen vuoden (2019) olen toiminut Suomen Palloliiton tukemassa Valmennusosaamisen kehittäjä -pilottiprojektissa. Vaikka SJK-juniorit jatkaa edelleen työnantajani, on työtehtävänäni nyt alueemme kaikkien yhteistyöseurojen (v. 2019, 9 seuraa) valmennusosaamisen kehittäminen. Alkuvaiheessa tässä työssä on painottunut vahvasti Palloliiton uudistuneet, valmentajapolun alkuvaiheen koulutukset mutta tavoitteena on myös laajemmin seurojen valmennustoiminnan järjestelmällinen kehittäminen. Itse asiassa halusimme seurana nimenomaan tukea juuri alueemme muita seuroja. Tässä siis syy, miksi minua ei ole paljoa SJK-junnujen treeneissä muutamaa tutorointia lukuun ottamatta näkynyt.. =)
Millainen seura SJK-juniorit on Sinun mielestäsi: SJK-juniorit on ammattimainen ja laadukas jalkapallon junioritoimintaa tekevä seura, jonka toimijat ovat sitoutuneita tekemään töitä lapsen ja nuoren urheiluharrastuksen eteen oli hänen tavoitteensa yksilönä tai jalkapallon pelaajana millaiset tahansa. SJK-j haluaa kehittyä ja kehittää toimintaansa jatkuvasti. SJK-juniorit on luotettava yhteistyökumppani sekä muille seuroille että tukijoilleen. Koko SJK on vahva yhteisö, joka on tulevaisuudessa entistä tärkeämpi ”juttu” yhä useammalle ihmiselle, varsinkin tässä Etelä-Pohjanmaan alueella.
Miten seuraa voitaisiin kehittää: SJK on kehittynyt täällä oloni aikana (7v) huimin harppauksin eteenpäin, ja uskon sekä tiedän, että toiminnan kehittäminen jatkuu edelleen joka tasolla.
Suurin kehityskohde, yleisemmin suomalaisessa liikunnassa, on kohtalaisen pikaisella aikataululla luoda erilaisia malleja iltapäiväkerhotoiminnan järjestämiseen. Yhteistyö seurojen, kaupunkien/ kuntien, lajiliittojen ja liikuntajärjestöjen välillä on erittäin oleellista tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Itse koen, että juuri liikunnalliset kerhot olisivat erityisen tärkeitä lasten ja nuorten kokonaisliikuntamäärän kasvattamiseksi. Tässä ei tietenkään SJK-juniorit voi itsenäisenä toimijana olla kuin suunnannäyttäjänä, toivottavasti koko muun jalkapalloväen kanssa.
Toinen iso tavoite lähitulevaisuudessa (omaakin työtä peilaten) on antaa entistä enemmän valmennuksellista tai pedagogiseen osaamiseen liittyvää tukea entistä yksilöllisemmin yhä useammalle valmentajalle. Tähän tulee rakentaa tulevaisuudessa erilaisia ja vaihtoehtoisia koulutuspolkuja, joissa huomioidaan valmentajat omat lähtökohdat, tavoitteet, kehityskohteet ja esimerkiksi aikaresurssit, joita toimintaan on käytettävissä.