Nyt tuli jytky!
Kiinteistönvälitysketju Kotijoukkue Oy heitti haasteen Seinäjoen urheiluseuroille. Syntyi yhteistyösopimus, joka mahdollistaa pesäpallo- ja jalkapallojunioreille merkittävän tulovirran seuraavien viiden vuoden aikana.
Kiinteistönvälitysketju Kotijoukkue Oy on tehnyt JymyJussien, Seinäjoen Maila-Jussien (SMJ) ja Seinäjoen Jalkapallokerhon (SJK) kanssa sopimuksen, joka tuo merkittäviä tuloja lajien junioritoimintaan. Yksi osa sopimusta on, että Seinäjoen pesäpalloareena muuttaa nimensä Kotijoukkue Areenaksi. Kumppanien mukaan olennaisin anti on kuitenkin yhteinen työ junioritoiminnan kehittämiseksi.
– Kotijoukkue-ketjun perustaja Raimo Sarajärvi on kiinnostunut koko Seinäjoen urheilun kehittämisestä. Hän haastoi seurat yhdessä miettimään, miten urheilumarkkinoinnissa ja juniorityön kehittämisessä edettäisiin uudelle tasolle, kertoo JymyJussien hallituksen puheenjohtaja Ossi Viljanen.
Seurat tarjosivat Kotijoukkueelle kolmivaiheista yhteistyötä.
Ensimmäinen yhteinen tempaus on kesäkuussa 2018 toteutettava Kotijoukkue-päivä Seinäjoen uudella Keskustorilla. Tapahtuma keskittyy seinäjokelaisen urheilun ympärille ja lisäksi samana päivänä JymyJussit ja SJK pelaavat kotiottelunsa. Molempien otteluiden ennakkomyynnin pääsylipputulot ohjataan suoraan seurojen junioritoiminnan kehittämiseen lyhentämättömänä.
Toisena teemana on Kotijoukkueen tukema Junnukausari. Seurat tekivät yhdessä päätöksen, että jatkossa jokaisen junioripelaajan kausimaksuun sisältyy kausikortti, joka oikeuttaa sisäänpääsyyn jalkapallon ja pesäpallon pääsarjaotteluihin Seinäjoella. Kortin nimellinen arvo on molemmilla seuroilla 50 euroa ja tämä sisältyy seurojen kausimaksuun. Tulot ohjataan sen seuran junioritoiminnan ja toimintaedellytysten kehittämiseen sekä valmennustoiminnan vahvistamiseen, jossa nuori urheilee.
Aikaisemmin seurojen kehittämiseen ei ollut määriteltynä mitään summaa, mikä on osaltaan vaikuttanut seurojen kehittymiseen vuosien varrella. Nyt näiden kahden toimenpiteen kautta saadaan kasaan kokonaissumma, joka muodostuu pienistä puroista. Osaksi seurojen ja perheiden aktiivisuuden kautta, osaksi Kotijoukkueen tuella.
Takaisin Suomen kärkeen
Yhteistyön kolmas kehitysaskel on Kotijoukkueen panostus pesäpallon edustusjoukkueisiin Seinäjoella, mikä mahdollistaa pesäpalloilun nousun takaisin Suomen kärkeen.
– Pesäpallo on ollut aina kaupunkimme tunnetuimpia lajeja. Olemme vuosien saatossa saaneet monesti iloita menestyksestä ja nyt viimeistään on aika palata kohti huippua. Olkoon tavoitteena, että pesäpallon finaaleja pelataan sopimuskauden aikana Kotijoukkue Areenalla, Viljanen linjaa.
– Tällä hankkeella haluamme olla mukana luomassa Seinäjoen junioriurheilulle entistä parempia resursseja. Lisäksi on, jos ei valtakunnallisesti niin vähintään maakunnallisesti ainutlaatuista, että yhdellä kausikortilla junioreilla on mahdollisuus seurata eri lajien pääsarjatason palloilua, sanoo SJK:n toimitusjohtaja Teemu Virtanen.
Seurojen aktiivisuus ja kyky luoda uusia yhteistyön malleja vakuutti Kotijoukkueen yhteistyökumppanina.
– Kokonaispanoksemme yhteistyössä on merkittävä ja näin ollen myös odotukset ovat kovat sekä seurojen menestykseen että Seinäjoen Kotijoukkue Oy:n kasvuun. Paikallisen junioritoiminnan tukeminen on alusta lähtien ollut osa yrityksemme perusarvoja, toteaa Seinäjoen Kotijoukkueen toimitusjohtaja Jussi Hirvijärvi.
– Urheilumarkkinoinnissa on monesti totuttu perinteisiin näkyvyyskumppanuuksiin. Se ei kuitenkaan enää riitä, vaan tarvitaan uusia tapoja tuottaa yrityksille lisäarvoa. Olen todella tyytyväinen seurojen kykyyn luoda uusia toimintamalleja. Näillä toimenpiteillä ja päätöksillä nuorten urheiluun saadaan merkittävä piristysruiske, jatkaa Sarajärvi.
Myös SJK-junioreiden toiminnanjohtaja Hannu Huilla ja Seinäjoen Maila-Jussien puheenjohtaja Marko Korpela ovat tyytyväisiä syntyneeseen yhteistyöhön. Seurojen keskusteluissa ideat lähtivät liikkeelle ja haaste otettiin tosissaan.
– Tässä on niin positiivinen syke, että on vaikea kuvitella, millä muulla tapaa seurojen kehittämiseen voitaisiin osoittaa tällaisia panostuksia tarjoamalla samalla vastiketta kausimaksuihin. Pelkästään mahdollisuus liikkua vapaasti lajien välillä ottelutapahtumissa on motivoivaa lapsille ja nuorille, sanoo Huilla.
– Olosuhteet kaupungissamme urheilun harrastamiseen ovat kohdallaan, nyt meidän pitää hyödyntää se myös viestinnässä ja markkinoinnissa. Tämä on näytön paikka, toivottavasti myös muut alueemme toimijat innostuvat esimerkistämme ja lähtevät mukaan kehittämään seurojen toimintaa yhdessä, jatkaa Korpela.