Uutiset
Lue tuoreimmat uutiset ja ajankohtaiset tapahtumat liittyen SJK-junioreiden toimintaan.
Kuvia Wallsportista
Wallsport Areenassa pelattiin tänään 2013-ikäluokan pikkujunnujen turnaus neljällä kentällä. SJK:n omien joukkueiden lisäksi mukana oli Lapuan Virkiän, Laihian Lujan ja Seinäjoen Mimmiliigan porukkaa.
Kuvia turnauspeleistä voi kurkkia täältä.
Kympit Vaasassa
SJK:n 2010-vuosimallin nuoriso kävi Vaasassa viettämässä lauantaita. Näin Uusi vuosi aloitettiin tiukilla derbyväännöillä Vepsua vastaan. Matkassa oltiin kahdella joukkueella, toinen voitti omansa 0-1 ja toiselle tiukan väännön ja harmittavan lopun repsahduksen jälkeen 6-2 tappio. Pelaajat olivat energiaa täynnä ja selvästi valmiina alkavaan kauteen!
C15 kovassa seurassa
SJK:n C15-ikäluokka saa neljä kovaa matsia tasokkaassa seurassa reissatessaan Poriin viikonloppuna. Kahden päivän turnauksessa kullekin joukkueelle tulee neljä ottelua. Turnauksessa ovat isäntäseura FC Jazzin lisäksi mukana Turun Palloseura, Tampereen Ilves, Käpylän Pallo ja SJK.
Lauantaina SJK kohtaa ensimmäisessä ottelussaan klo 11.20 Ilveksen. Toisessa lauantain ottelussa vastaan asettuu TPS klo 16.00. Sunnuntaina kohdataan ensin FC Jazz heti aamutuimaan klo 8.00 ja jälkimmäisessä matsissa KäPa klo 12.40.
Ottelut ovat kestoltaan 2 x 30 minuuttia.
Porin Karhuhallissa pelataan samaan aikaan myös U17 -ikäluokan turnaus, joten jos haluaa futista koko rahalla, niin kannattaa suunnata Satakuntaan. Yhteensä on siis tarjolla 20 matsia kahdessa päivässä.
SJK-juniorit hakee junioripäällikköä
AIvan huikeaa jälkeä seurassa tehneen Kari Kiviluoman siirtyessä uusiin haasteisiin SJK-juniorit laittaa avoimeen hakuun junioripäällikön päätoimisen tehtävä.
Oheisesta brosyyristä löytyy lisää informaatiota. Tästä työpaikkailmoituksen pariin.
Kaken ”testamentti”
Siitä, kun seurassa päätoimisena työntekijänä aloitin vuonna 2011 paljon on toiminnot muuttuneet ja kehittyneet vuosien mittaan.
Seuraan on saatu lisää päätoimisia työntekijöitä loistavalla ammattitaidolla varustettuna. Mukaan on tullut uskomattoman hieno määrä ison futissydämen omaavia vapaaehtoisia toimihenkilöitä (kaikkiaan yli 100 kpl), jotka ovat omalta osaltaan mahdollistaneet positiivisen kehityksen. Molempia ehdottomasti tarvitaan, jotta toiminnot pyörivät tässä laajuudessa ja niitä pystytään eteenpäin kehittämäänkin.
Työympäristö on ollut kerta kaikkiaan hieno. Minulla on ollut loistavat ihmiset ympärillä arjessa, vaikka aina ei kuitenkaan puhuta pelkästään positiivisista asioista, niin yhdessä toimien ollaan asioita pähkäilty ja ratkottukin.
Olen saanut urheilutoiminnan näkökulmasta ajatellen kehittää SJK-j toimintamalleja, ja koko ajan on ollut täysi tuki esimieheltä ja hallitukselta takana.
Hommaa on viety koko ajan muistaen, että mitä ja ketä varten työtä tehdään eli Pelaajat keskiössä kaikessa suunnittelussa ja toiminnassa.
Palloliiton Laatujärjestelmä ja Tasolle 5 pääsy on koko ajan pitänyt mielen vireänä.
Tuo Taso 5 on oikeasti aika kova juttu tämän kokoiselle seurayhteisölle! (vrt. HJK, Ilves, KuPS ja Inter), vain 5 seuraa on tällä hetkellä tuolla tasolla.
Pitää muistaa, että niin sanottuna monitasoseurana toiminen ei tosiaankaan ole se helpoin malli, mutta siinä on onnistuttu viime vuosina melko mukavasti.
Tämä tarkoittaa lyhyesti sanottuna sitä, että ikäluokissa on sekä kilpa- että haastetoimintaa. Kaikille tarjotaan sama määrä harjoittelukertoja, harjoitusten sisällä pelaajat jaetaan pienryhmiin.
SJK-junioreissa pelaajamäärät ovat kasvaneet neljän viime vuoden aikana 260 pelaajalla ja ikäluokat ovat pelaajamääriltään jo aika isojakin, varsinkin nuoremmissa ikäluokissa. Eikä kilpailullisesti ajatellenkaan ole ihan huonosti mennyt….
Työtehtävän vaihtaminen on aina iso ja merkittävä juttu!
Ajattelin asiaa niin, että jos meikäläisen ikäiselle ihmiselle tarjotaan tämän kaltaista mahdollisuutta työelämän parissa, niin järkevästi ajatellen siihen on yksinkertaisesti sanoen vain tartuttava. Olen tuosta kyllä aidosti onnellinen ja hieman otettukin.
Jotakin on varmaankin tehty oikein ja ajattelen, että palkinto siitä tuli nyt tässä muodossa.
Nöyrästi lähden kohti uusia haasteita, mutta vahvasti itseeni luottaen. Työ SJK-junioreissa ison ihmismäärän kanssa on antanut mukavasti ja sopivasti itseluottamusta. Ja sen kun muistaa kirkkaasti, että kun ihmisten välinen vuorovaikutussuhde on kunnossa, niin silloin tapahtuu oikeita asioita.
Olen varma, että positiivinen kehitystyö seurassa jatkuu tulevaisuudessakin. Toivotan koko jalkapallosydämestäni onnea ja menestystä SJK-junioreille ja kaikille SJK-pelaajille. Työ- ja harjoitteluympäristö on kunnossa! Kovalla uskolla ja työnteolla positiivisia asioita tapahtuu, ennemmin tai myöhemmin. Se on varmaa! Niin se vain menee……… Haaveita ja unelmia pitää olla! Niitä kohden kukin omalla tavallaan!
Iso kiitos ja nöyrä kumarrus!
Kari
Kake vaihtaa alaa
Pitkään aivan erinomaista työtä seurassa tehnyt urheilutoimenjohtaja Kari Kiviluoma vaihtaa alaa ja siirtyy entisen työnantajansa leipiin. ”Kake” palaa automyynnin pariin Seinäjoen KäyttöAutoon, mistä hän aikoinaan tuli SJK-junioreihin.
Seuran on täysin mahdotonta täyttää ”Kaken” suuria saappaita yksi yhteen, eikä siihen edes tulla pyrkimään. Toisaalta seuratoiminta on tiimityötä, eikä mikään sota yhtä miestä kaipaa, joskin tällaiselle miehelle kyllä on käyttöä aina. Niin kuin nyt huomattiin, niin muissakin kuin futishommissa.
On päivän selvää, että ”Kaken” siirtyminen aiheuttaa joitakin muutoksia. On kuitenkin muistettava myös se, että tällainen ”uusi alku” on joskus seuratoimintaa virkistäväkin asia.
Seura tulee laittamaan haun päälle ja etsii Junioripäällikköä, jonka kriteerit tulevat esiin hakuilmoituksen yhteydessä. Eräänlainen rekrytointi on itse asiassa jo aloitettu, mutta on mielenkiintoista nähdä, millaisia hakijoita SJK-juniorit seurana kiinnostaa.
Tämä siirron yhteydessä siltoja ei todellakaan poltettu, vaan SJK-juniorit toivottaa vilpittömin mielin ”Kakelle” loistavaa tulevaisuutta uusien ja melkomoisen isojenkin haasteiden parissa. Lienee päivän selvää, että mies kyllä nähdään jatkossakin peleissä, nyt vain katsojana, joskin myös se lienee selvää, että paikka seurasta kyllä löytyy jatkossakin.
Seuran puheenjohtaja Jukka Saarijärvi kommentoi tilannetta seuraavasti:
"Karin kokemus ja taito järjestellä ikäluokkien harjoitusajat, ottelut, turnausjärjestelyt, taitokisat, futiskoulut ja kaikki niihin liittyvä toimistotyö on sellaista, mihin ei oletettavasti kukaan voi ns. pystymettästä siirtyä ja hoitaa ne moitteetta. Siksi varmasti osaa hommista teemme sisäisin työjärjestelyin. Tulevan Junioripäällikön toimenkuvaa olemme jo hieman miettineetkin koska Kari-kloonia ei voi löytää.”
Lähde mukaan Hätäensiapukoulutukseen
Tiistaina 14. tammikuuta järjestetään hätäensiapukoulutus klo 16-20 Elinkeinotalon alasalissa. Koulutus on tarkoitettu seuran toimijoille (valmentajat, jojot, huoltajat), jotka ovat joukkueen mukana harjoituksissa, turnauksissa ja otteluissa.
Koulutus on ilmainen ja sen järjestää seuran yhteistyökumppani Terveystalo ja jokainen koulutukseen osallistunut saa todistuksen. Koulutukseen otetaan maksimissaan 15 henkilöä, ilmoittautumiset 10.1. mennessä MyClubin kautta.
Joulukalenterin luukku No 24
Tämän joulukalenterin vihoviimeisestä aukosta esiin tulee marraskuun 15. päivä kuluvaa armon vuotta. Paikkana Helsingin Töölön jalkapallostadion.
Ottelu oli tietenkin Euro2020 -karsinnan toiseksi viimeinen matsi ja vastassa piskuinen Liechtenstein. Tietenkin kaikki tiesivät, että voitto vie Suomen ensimmäistä kertaa futishistoriassa arvokisoihin.
Se näkyi myös siinä, että siellä oli ns. mökki täynnä, eli stadion oli loppuunmyyty. Eikä suotta.
Kuvassa tuulettava Jasse Tuominen antoi suomalaiselle futiskansalla hienon aikaisen joululahjan tekemällä voittomaaliksi jääneen avausosuman ottelun ensimmäisellä puoliajalla.
Jos joku väittää, että siinä kohtaa kun peli puhallettiin päättyneeksi ja Suomi voitti sen 3-0, ettei mennyt sipulia silmiin, niin vaikea uskoa. Olihan se melkoinen odotusten täyttymys, haaveiden toteutuminen ja onnen hetki Suomi-futikselle.
Tämän myötä voidaan siirtyä joulunviettoon. SJK:n junnupuoli toivottaa erittäin hyvää, rauhallista ja muutenkin kaikin tavoin erinomaista juhlaa kaikille tasapuolisesti.
Joulukalenterin luukku No 23
Pakettien avaamiseen, eli jouluaattoon, on enää yksi yö. Joulukalenterin luukku on siis, jopa lyhyellä matikalla todettuna, no 23.
Seinäjokelaiselle futisväelle syksy on kuitenkin ollut jo yhden sortin joulujuhlaa ja paketteja on availtu pitkin pimeitä aikoja. Mukavasti nuo paketit ovat tuoneet uutta intoa ja puhaltaneet hyvää henkeä koko SJK-perheeseen.
Yksi näistä "joululahjoista" oli eittämättä 12 vuotta maailmalla olleen Tero Mäntylän paluu kotikaupunkiinsa. Kuvassa nuori mies on Portsmouthin harjoituskeskuksessa keväällä 2008.
Ensi kaudella Tero pukeutuu ensimmäistä kertaa liigatasolla seuran mustaan ja kultaan ja sekös lämmittää monien mieltä.
Nuorena poikana englantilaisen Portsmouthin akatemiaan lähtenyt Tero siirtyi Englannista turkulaisen FC Interin väreihin, sitten bulgarialaiseen Ludogoretsiin, sieltä puolestaan norjalaiseen Aalesunds FK:hon, mistä reitti toi takaisin FC Interiin. Viime kausi meni HIFK:n nutussa ja nyt on siis vuorossa SJK.
Joulukalenterin luukku No 22
Kun jouluaattoon on aikaa kaksi yötä, avautuu kalenterin luukku No 22. Sieltä esiin tulee melkoisen nuorennäköinen TP-55:n edustusjoukkueen keskikenttäpelaaja nimeltään Jani Honkavaara. Vuosi on muuten 1994, kun tuommoista kuosia esiteltiin.
Eipä olisi arvannut, että sittemmin opettajaksi valmistuneen "Honsun" reitti toisi takaisin ktoikaupunkiin ja Seinäjoen Jalkapallokerhon luotsiksi. Itse asiassa, joulu tuli tässä kohtaa aikaisin!
Ennen SJK:n vastuuvalmentajaksi siirtymistään "Honsu" johdatti Kuopion Palloseuran Suomen mestariksi, pronssille ja hopealle. Aimmeat valmennuspestit ovat tehneet tutuksi HIFK:n, Gnistanin ja FC Viikingit.
Pelaajana "Honsun" seuroja olivat TP-55:n lisäksi lainapesteillä Sepsi-78, Virkiä ja KontU, sekä JiiPee, JIPPO, FC Viikingit ja SoVo.