Uutiset

Uutiset

Lue tuoreimmat uutiset ja ajankohtaiset tapahtumat liittyen SJK-junioreiden toimintaan.

Nollaseiskojen matsikuvia

SJK:n D13, eli nollaseiskat, ottivat tänään mittaa yhteistyöseura Laihian Lujan ryhmästä Wallsport Areenassa harjoitusottelun tiimoilla. Maaleja tehtiin kumpaankin päähän. Kotijoukkue taisi tehdä jonkin verran enemmän, mutta kokonaisuutena ottelu oli ihan hyvä harjoitustapahtuma.

Matsikuvia voi katsella täältä.

Linkki 1

Joulukalenterin luukku No 7

Vuoden 2019 joulukalenterin luukusta no 7 löytyy nuoria neitoja, eli SJK:n 06-ikäluokan tyttöjoukkueen pelaajia. Nollakutosista tuli seuran historian ensimmäinen tyttöjoukkue.

Joukkueen taholta tuli paljon yhteydenottoja seuraan ja jopa vanhempien vetoomuksia, että tytöt saisivat edustaa SJK:ta. Seuran hallitus teki poikkeuksellisen päätöksen ottaa ryhmän suojiinsa niin, että tytöt pääsevät pelaamaan Liiga Pohjoisen karsintapelejä, jonne joukkue oli pelaamalla hankkinut paikan ja ilmoittautuminen oli menossa umpeen. Näin nopea päätös oli tehtävä.

Jatkossa SJK tulee ottamaan myös tyttöjalkapallon laajemminkin ohjelmaansa. Ensi vuoden marraskuussa aloitetaan tyttöfutis, joka on SJK:lle täysin samanarvoista kuin poikafutiskin. Seura katsoo velvollisuudekseen antaa mahdollisuuden jokaiselle nuorelle pelaajalle kehittyä sille tasolle, jolle rahkeet riittävät. Tämä ei missään nimessä sulje pois pelkkää harrastamista, vaan se kulkee käsi kädessä kilpaurheiluun keskittyvien joukkueiden kanssa.

Videolla Eski Haanpää

Hieno päivätyön SJK:ssa tehnyt Esa "Eski" Haanpää on solminut seuran kanssa uuden kolmivuotisen sopimuksen. Kolmivuotinen juniorivalmentajasopimus on jopa hiukan poikkeuksellisenkin pitkä, mutta sille on omat syynsä.

"Eskin" suojatteja ovat seuraavan kolmen vuoden ajan seuran D13-juniorit. Ajatuksena on viedä joukkue nykyisestä tilanteesta niin pitkälle, kuin rahkeet riittävät. Käytännössä siis tavoite on kolmen vuoden päässä eteen tuleva Kai Pahlman -lopputurnaus.

Katso ja kuuntele videolta "Eskin" ajatuksia aiheesta.

Linkki 1

Joulukalenterin luukku No 6

Itsenäisyyspäivän joulukalenteriluukusta no 6 esiin tulee nuori pelimies… Kyseessä on yksi monista Seinäjoen Energialiigan tiistai-illoista Prunttimäen viheriöillä.

Seinäjoen energialiigaa on pelattu jo yli 40 vuotta. Aikaisemmin pelipaikkoina on nähty mm. Törnävän kenttä, silloin ennen vanhaan kun siinä oli nurmi ja vielä senkin jälkeen kun paikasta tuli hiekka-areena.

Liigarifutis on aina ollut isossa roolissa seurassamme. Sen isäksi kai voidaan luonnehtia Matti Ristimäkeä, pitkän linjan pruukilaista, eli TP-55:n vahvaa toimijaa.

Aikoinaan liigan, tuolloin vielä Törnävä Liigan, kaikki tulokset ja maalintekijätkin listattiin viikottain Etelä-Pohjanmaa -lehdessä. Sekin on nimensä vaihtanut Epariksi, eli niin se maailma muuttuu.

Taas ensi kesänä Seinäjoen kesän suurin yksittäisten tapahtumien ketju kerää jälleen kenttien laidoille tuhansittain väkeä.

Nykyisin tiistai-illat tuovat peleihin joukkueita myös muualta ja muista seuroista. Mukana on nähty SeMi, Sepsi-78, IK, Virkiä, FC Pepsi, Sisu ja NuPa.

Ensi kausi on Seinäjoen Energialiigan 45. kausi.

Nollaneloset Eerikkilässä

Eerikkilän Urheiluopistolla pelataan aluejoukkueiden turnausta. SJK:n pojat pelaavat Pohjoinen/Pohjanmaa joukkueessa.

Muut turnauksessa mukana olevat joukkueet ovat Etelä, Länsi ja Itä/Etelä.

Eilen torstaina poikien joukkue otti ensimmäisessä pelissään voiton Itä/Etelä-joukkueesta numeroin 1-0 Kaapo Kotilan maalilla. Tänään vastassa Länsi.

Vasemmalta Aapo Heikkilä, Kaapo Kotila, Vili-Verneri Tuisku, Atte Kiviluoma ja Saku Kankaanpää

Joulukalenterin luukku No 5

Tänään joulukalenterin luukusta numero viisi tulee näkösälle uransa ainakin isommissa ympyröissä lopettanut Törnävän Pallo-55:n kasvatti, Ville Pajula.

Viime kauden "Vipi" pelasi isähahmona kaitsemassa nuorempiaan Kakkosen Lohko C:n ylivoimaisesti voittaneessa SJK:n U23 joukkueessa. Noh, ei tainnut mennä "Komisario Palmu" ihan U23-lukemaan, mutta hyvin se jalka nousi edelleen.

Kauden päätösottelussa mukana olivat seuraavat Pajulan suvun pelimiehet, kuten asustuksestakin voi jo tehdä johtopäätelmiä. Juniorityö on siis hoidettu kuntoon pelihommien ja töiden ohella.

Seinäjoelta "Vipin" tie vei Valkeakoskelle ja Veikkausliigaan FC Hakassa. Sieltä pikaisen Salon Palloilijoissa vietetyn lainapestin jälkeen reitti on edennyt akselilla SJK, Ilves, Kiffen, Virkiä ja jälleen SJK.

Itse asiassa "Vipi" oli vuoden 2011 nousukarsinnassa ainoa tupsukorva, joka sai pallon Kerhon verkkoon Ykkäsen nousukarsinnoissa SJK:n voitettua Ilveksen Tammelassa 2-1 ja kotona 2-0.

Poikien maaotteluita "Vipille" kertyi yhteensä 12 kappaletta.

Luonnollisestikaan futis ei peliuran jälkeen. Nyt "Vipin" voikin jo paikallistaa SJK:n 2012 syntyneiden valmennuksesta. Hyvä niin, vasta nippa nappa 3-kymppiselle on luvassa vielä melkoinen työsarka…

Seuramme näkemyksiä yhteistyöstä

Viime viikolla Suomen Palloliitto vahvisti SJK:n pääsyn Laatujärjestelmän Tasolle 5. Se on seura-arviointien korkein mahdollinen taso ja arvioinnin suoritti yhdessä Palloliiton kanssa Laatukeskus ulkopuolisena asiantuntijana. Tällä tasolla Suomessa on SJK:n lisäksi vain neljä muuta seuraa, eli FC Inter, Ilves, HJK ja KuPS.  

Se osoittaa, että toimintamme on todistetusti korkealla tasolla ja seuraamme arvostetaan myös valtakunnallisesti. SJK-juniorit toimii Palloliiton strategian mukaisesti ja haluaa ottaa vastuuta oman alueensa seurojen kehittämisestä, niin kuin liitto haluaa. Tällä hetkellä meillä on yhdeksän yhteistyöseuraa.

Palloliitto haluaa myös, että Suomen kärkiseurat ottavat jatkossa enemmän vastuuta tyttöjalkapallon kehittämisestä omalla alueellaan. Sitä olemme yrittäneet tehdä yhdessä SeMin kanssa.  Tavoitteena on ollut tyttöjalkapallon keskittyminen SJK-junioreiden alaisuuteen.

Yhteistyöneuvotteluja SeMin kanssa on nyt käyty lähes kaksi vuotta. Vaikeutena on ollut SeMin hallituksen muutokset ja mielipiteiden vaihtelut. Yhdistyminen oli jo lähes valmis viime keväänä, mutta kalkkiviivoilla SeMin hallitus käänsi kelkkansa.

Tällä viikolla SeMin nykyinen hallitus hyökkäsi julkisesti SJK-junioreita vastaan varsin räikeästi ja yritti mustamaalata koko seuran toimintaa esittämällä ala-arvoisia syytöksiä näistä yhteistyö- ja yhdistymisneuvotteluista.

Näissä julkituloissa SJK-junioreista yritetään tehdä tämän tarinan roistoa, vaikka tarkoituksena on vain ja ainoastaan ajatella tyttöjalkapallon parasta ja sen kehittämistä Seinäjoella ja lähialueella.

SJK-junioreiden toimintatapoihin ei kuulu julkisesti mustamaalata toista seuraa tai henkilöitä, emmekä me aio siihen nytkään alentua. On kuitenkin syytä kertoa se, missä nyt mennään näissä neuvotteluissa ja mitkä ovat tulevaisuuden suunnitelmat.

Yhteistyöneuvottelut SeMin kanssa on nyt lopetettu, koska SeMin nykyisen johdon kanssa niitä on mahdoton jatkaa. Seura on keväästä saakka myynyt SeMille toimistopalveluja, mutta sopimus niiden tekemisestä päättyy 15.12. Samalla SeMin toimisto poistuu SJK-junioreiden toimiston yhteydestä.

SJK-juniorit jatkaa kuitenkin yhteistyötä SeMin kanssa jo aiemmin sovitun mukaisesti Palloliiton valmennusosaamisen kehittäjä-hankkeen kautta Tuomas Nikupeterin johdolla vuoden 2020 loppuun asti.

Samalla tässä voidaan kertoa jo se, että SJK-juniorit aloittaa oman tyttötoiminnan marraskuussa 2020, jolloin kaikki tytöt ovat tervetulleita seuraan. Nyt seuran alaisuudessa on jo aloittanut tytöt 06-ikäluokka.

SJK-juniorit suostui useiden toiveiden, pyyntöjen ja anomusten jälkeen tehdä 06-ikäluokan kohdalla poikkeuksen, koska muussa tapauksessa pelaamalla paikkansa PS-liigassa ansainnut joukkue ei olisi päässyt osallistumaan sarjaan. Kyseessä oli yksittäistapaus ja ratkaisu tästä tehtiin seuran hallituksessa.

Joulukalenterin luukku No 4

Joulukalenterin nelosluukusta löytyy tällä kertaa pyttyjä, joita jaetaan nykyisin lokakuulla järjestettävässä kauden päätöstilaisuudessa. Viime vuoden tapaan tänäkin vuonna oltiin Seinäjoen Ravikeskuksen tiloissa, sillä väkeä oli kuulkaa oikeasti niin paljon, ettei se enää samalla istumalla moneen paikkaan Seinäjoella mahdu.

Seuran alkuvuosina päätöstilaisuuksia pidettiin mm. Törnävän ammttikoulun salissa ja ennen Ravikeskukseen siirtymistä todella pitkään tapahtuma pidettiin Törnäväsalissa. Sekin jäi auttamatta pieneksi ja näin jatkettiin matkaa uusiin tiloihin.

Useana vuonna päätöstilaisuudessa on nähty myös edustusjoukkueen pelaajia. Tälläkin kertaa mukana olivat joukkueen kapteenistosta Mehmet Hetemaj ja Mihkel Aksalu. Mehu ja Miku osallistuivat myös palkitsemisiin.

Onhan se nuorisolle hieno homma, että maajoukkuetason pelaajat saapuvat paikalle jakamaan paitsi pyttyjä ja prenikoita, mutta myös nimmareita ja kuvia.

Lieneekö niin, että ensi vuoden päätöstilaisuudelle on löydettävä jälleen uusi paikka, sillä nyt tilat olivat täynnä väkeä. Jos ja kun seuran kasvu jatkuu, pakko on jotakin keksiä.

Joulukalenterin luukku No 3

Seuran vuotuisen joulukalenterin kolmosluukusta löytyy innokasta nuorisoa pelaamassa pihapeliä OmaSp Stadionin edessä nähdyllä kentällä.

Aika monen Veikkausliigaottelun alla SJK:n junnut pääsivät pelaamaan matseja niiden edustusjoukkueen pelaajien kanssa, jotka eivät olleet ottelun kokoonpanossa.

Jokainen voi kuvitella, miten mahtavaa naperoille onkaan päästä pelaamaan ammattilaisten kanssa samalla kentällä.

Tapahtumat keräsivät melkoisesti porukkaa kentän laidalle kerta toisensa jälkeen. Tämä on myös aivan erinomainen tapa yhteisöllisyydestä ja siitä, että junioripuoli ja osakeyhtiö puhaltavat samaan hiileen pitäen futisliekkiä iloisesti leimuamassa.

Matseissa nähtiin kentällä mm oman kylän kasvatti ja Suomen U21-maajoukkueen puolustaja Joonas Sundman, Ville Tikkanen ja Maximo Tolonen.

SJK ja Kuortane vahvasti yhdessä

Lontoon kielellä Olympic Training Centre, eli Kuortaneen Urheiluopisto, ja SJK jatkavat vahvasti yhteistyötään myös tulevaisuudessa. Jo ensi vuonna tullaan näkemään paljon juttuja, jotka Kuortane pystyy tarjoamaan ja joista SJK haluaa ottaa täyden hyödyn irti.

Pitkään yleisurheilijoiden, painijoiden ja lentopalloilijoiden harjoitustantereena tunnettu Kuortane tarjoaa loistavat olosuhteet myös jalkapallossa. Viime keväänä avattu uusi jalkapallohalli on vain yksi osa tätä kokonaisuutta.

Jo tänä vuonna on jo toteutettu yläkoululeirejä 05- ja 06-ikäluokille ja niitä mahdollisesti laajennetaan ensi vuodelle. Ensi talven ja kevään aikana seura järjestää Urheiluopiston uudessa upeassa hallissa viisi eri junioriturnausta.

Lisäksi eilisessä yhteistyöpalaverissa suunniteltiin SJK:n sekä yhteistyöseurojen pelaajille, valmentajille ja mahdollisesti myös vanhemmille yhteisleiriä helmikuussa.

Urheiluopiston ja SJK:n yhtenä yhteisenä tavoitteena on myös lisätä kansainvälistä jalkapallotoimintaa erinomaisissa olosuhteissa, joka palvelisi molempia osapuolia.

* Kuvassa Urheiluopiston toimitusjohtaja Jussi Töyrylä ja asiantuntija Asko Ristimäki esittelemässä SJK:n valmennusosaamisen kehittäjä Tuomas Nikupeterille ja valmennuspäällikkö Jyri Hietaharjulle jalkapallohallin hulppeita olosuhteita.